Konceptbeskrivelse for Spanien19C i det nye Sydhavnskvarter
Kontekst
Sydhavnskvarteret i Aarhus står overfor gennemgribende forandringer i de kommende fire år, der blandt andet skal resultere i skabelsen af en ”Kunstby”. Der findes dog allerede et kunstnerisk miljø i Sydhavnen, herunder byens ældste kunstnerdrevne udstillingssted, Spanien19C, der har præsenteret udstillinger i form af stedspecifikke ruminstallationer siden 1989. Spanien19C ønsker derfor de kommende år at bidrage til at bygge bro mellem erfaringer og visioner i området, således at den periode, hvor området bliver byggeplads, ikke blot bliver en de facto nulstillingsfase. Spanien19C vil således bidrage til at der fortsat findes et kunstnerdrevet og non-kommercielt udstillingssted i området, og at det billedkunstneriske miljø viderefører en seriøs kunstfaglig standard, der også er socialt forsvarlig ifht. politisk-økonomiske kriterier.
At være stedspecifik i et område under forandring
For at opfylde disse mål, må Spanien19C selv blive en transformativ platform, der fortløbende kan tilpasse sig og undersøge den forandring, der finder sted i området. Fra det øjeblik i 2021 hvor Spanien19C’s nuværende bygning bliver revet ned, går udstillingsstedet fra at præsentere stedsspecifikke installationer til selv at blive et arbejde med en flydende stedsspecifitet. Kunsten bliver til dette formål et udforskende middel, der skal undersøge de konkrete kvaliteter og muligheder i området.
Strategi: Kontor og Pavillon
Den konkrete strategi er at dele Spanien19C op i to tilstandsformer, for at sætte en produktiv grunddynamik i dette ellers udefinerbare, transformative stadie. Det drejer sig om henholdsvis et Kontor og en Pavillon. Kontoret vil være placeret i Bylageret, der ligger op til byggepladsen, imens pavillonen vil være mobil i området. I det følgende redegøres for deres funktioner og gensidige vekselvirkning:
Kontor
Kontoret etableres som en fortsættelse af Spanien 19C’s stedsspecifikke praksis. Eftersom Spanien19Cs kontekst, Sydhavnsområdet, er i transformation, er der brug for en fortløbende analyse af denne transformations konkrete forløb, så kunstudfoldelsen på Spanien19C kan tilpasse sig denne, og agere specifikt i sin kontekst.
Dette arbejde er både konceptuelt og socialt i udgangspunktet, og kontorpraksissen indebærer derfor koordination med samarbejdspartnere, der kan bibringe erfaringer og strategier fra lignende situationer.
Kontorets funktioner
a) Monitorering og registrering
En fortløbende, systematisk registration af stedets specifikke forandring.
Kontoret agerer ikke efter nogen ydre interesser. Det er hverken nabohjælp eller arbejdstilsyn. Dets registrationspraksis tager udelukkende kunstfaglige hensyn ud fra at udarbejde Spanien19C’s rolle i området.
Registreringens to stadier: dels fysisk indsamling, dels teknisk registration/teknisk monitorering af området.
Fysisk indsamling/feltarbejde:
Udsendte arbejdere fra kontoret vil på fastlagte tidspunkter foretage indsamlinger af data i felten. Det kan dreje sig om trafikkeglers placering, deres vandring over tid. Det kan være byggeelementers rejse over pladsen. Eller at følge væksten i de grønne områder. Det kan også være ifht. mere overordnede forandringer i de fortløbende linjer, som området tænkes at løbe langs.
Teknisk statur:
Opbyggelsen af et aktivt undersøgelsesapparat: seismograf, decibelmåler, luftbilleder, osv.
b) Bearbejdning af input og fortløbende analyse af kontekst
Bearbejdningen af data på kontoret giver registrationen karakter af kunstnerisk arbejde. Udstillingsstedet bliver en kunstnerdrevet stedsforskning, eller en lokalitetsidentificerende spekulationsinstans. Når først kontoret sætter sin kontekst, Sydhavnsområdet, under monitorering, frigives materien bag data til forarbejdelse i diverse figurative og diagrammatiske repræsentationer. Modpolen mellem det kvantitative og kvalitative, som normalt bruges til at udskille kunsten fra det tekniske arbejde, overskrides dermed i kontorets databearbejdning grundet registrationens åbning for spekulative abstraktioner over byfornyelsen.
c) Social udmøntning
Kontoret udregner strategier for Spanien19C’s forhold til offentligheden, hvilket sker ved omsætningen af de indsamlede data til præsenterbart materiale. Dette gøres ved at indgå i samarbejder, hvor kunstnere, andre udstillingssteder, forskere og entreprenante frivillige engageres til at gøre brug af deres erfaringer i den kunstneriske undersøgelse. Samarbejdsaftalerne sikrer at arbejdet forbliver relevant, og at det rækker ud til forskellige kunstinteresserede aktører lokalt og internationalt.
Derudover arrangeres jævnligt workshops, læsekredse, frie udviklingsmøder, osv., som åbner kontoret for praktisk og teoretisk udvikling ifht. det århusianske kunst- og studiemiljø.
Kontoret har driftansvar for at levere idéer til Pavillonen, og er dermed også den bureaukratiske sikring af en kontinuerlig udstillingsproduktion.
Transformativ Udstillingspavillon
Imens kontoret betegner en slags inderside, et teoretisk maskinrum, er Pavillonen nærmere ydersiden, i den forstand at det er her den bredere offentlighed og de af områdets aktører, der ikke er involveret i kontorets praksis, imødegås. Mens områdets transformation tages ind, og analyseres i kontoret, er Pavillonen dets produktive udtryk, og den må derfor være tilpasningsdygtig og mobil pr. definition. Pavillonen kan materialisere sig med stillads, som telt eller skurvogn, eller til tider blot som en markering i et åbent areal. Samtidig forbinder Pavillonen andre aktører til projektet, f.eks. gennem open calls, inviterede, udstillende kunstnere og ved længerevarende samarbejder. Derfor er Pavillonnen ikke blot en ”fremvisning af kunstprojekter”, men også en forandring af konteksten. Dette tages der højde for i tilrettelæggelsen af udstillingsprogrammerne, der har diversitet og kritisk opbyggelighed som ledende principper.
Pavillonen har tre funktioner:
a) Eksperiment
Pavillonen er eksperimentel på flere måder. Dels er den en anledning til praktisk afprøvning af kontorets teoretiske arbejde, og dermed et laboratorium. Men den er ligeledes et panoptisk eksperimentarium i den forstand, at den kan agere platform for observation af det udsnit af offentligheden, og områdets øvrige aktører, der gør sin entré. Den vil således fortløbende give input til kontorets praksis, og både være scene for kunstneriske eksperimenter og for en differentieret udforskning af, hvordan en udstillingsplatform kan tage sig ud.
b) Intervention
Pavillonen er altså selv en forandrende faktor i området, omend i beskeden skala sammenlignet med det øvrige byggeri. Den kalder derfor ikke på en eksperimentel virtualitet, hvor alt skal afprøves, men nærmere på en eksperimentel opmærksomhed, hvor enhver handling gennemtænkes nøje og strategisk, idet alene pavillonens tilstedeværelse vil kunne opfattes som en form for kunstnerisk intervention.
c) Installation / Præsentation
Kunstudstillingerne i Pavillonen vil primært være temporære ruminstallationer samt præsentationer af kunstnerisk arbejde. Den viderefører Spanien19C’s erfaring med at præsentere udstillinger af højt kunstfagligt niveau. Samtidig bliver installationsudstillingerne i højere grad aktuelle, da de ikke indskriver sig i ét fast rum, men derimod i ét til lejligheden konstrueret.
Du finder os på Århus havn, i Papirlageret : Kalkværksvej 11A, DK 8000 Aarhus C, mail: spanien19c@gmail.com
Stedet er støttet af Århus Kommunes kulturpulje. Og samarbejder bla. med Künstlerhaus Bremen og Musikforeningen LJUD.
Du kan tilmelde dig vores mailing liste, og modtage information hver gang vi åbner en ny udstilling.